Prihlásiť sa

Prihlásenie pre registrovaných

Zabudli ste heslo? Reset hesla.

Zverejňovanie finančných údajov

  • Z obchodného registra a Obchodného vestníka, ktoré prevádzkuje Ministerstvo spravodlivosti SR
  • Z Registra účtovných závierok, ktorý prevádzkuje Ministerstvo financií SR
  • Zo Štatistického úradu SR
  • Z Finančnej správy SR

Účtovné závierky slovenských spoločností zverejňuje od roku 2013 verejný Register účtovných závierok patriaci pod Ministerstvo financií SR. Účtovné závierky obchodných spoločností máme práve z verejného Registra účtovných závierok.

V zmysle ust. § 17 zákona č. 513/1991 Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov:<

„Obchodné tajomstvo tvoria všetky skutočnosti obchodnej, výrobnej alebo technickej povahy súvisiace s podnikom, ktoré majú skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu alebo nemateriálnu hodnotu, nie sú v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné, majú byť podľa vôle podnikateľa utajené a podnikateľ zodpovedajúcim spôsobom ich utajenie zabezpečuje.“

Na základe vyššie uvedených skutočností, údaje uverejnené na webovej stránke finstat.sk, pochádzajú z verejne dostupných zdrojov, ktorými sú informačné systémy verejnej správy, prístupné širokej verejnosti.

Údaje zverejnené na webovej stránke finstat.sk sú obsahom riadnych individuálnych účtovných závierok spoločností. Spoločnosti uložia tieto účtovné závierky, pri plnení svojej zákonnej povinnosti, v registri účtovných závierok (ďalej len „Register“), v súlade s ust. § 23 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení účinnom od dňa 1.1.2012, resp. v zbierke listín obchodného registra (ďalej len „Zbierka listín“) v súlade s ust. § 21 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení účinnom do dňa 31.12.2011.
Údaje zverejnené na webovej stránke finstat.sk sú kópiou údajov, ktoré sú v zmysle ust. § 23 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZOU“) obsahom verejnej časti Registra a sú prístupné na webovej stránke https://www.registeruz.sk/ širokej verejnosti.

Vyjadrenie Ministerstva financií SR o Registri účtovných závierok, ktoré sme si vyžiadali aj na základe vašich podnetov:

Prečo vznikol Register účtovných závierok?

Významnú časť nákladov podnikateľských subjektov tvoria náklady plynúce z legislatívou nastavených postupov. Administratívne náklady predstavujú náklady, ktoré súvisia s plnením požiadavky regulácie na poskytovanie informácií. Zjednodušením v tejto oblasti je možnosť zavedenia elektronickej formy realizácie úkonu a zdieľanie informácii medzi úradmi bez potreby predkladania dokladov podnikateľmi.

Register účtovných závierok (ďalej len „RÚZ“) tieto predpoklady napĺňa. Podstatnou zmenou prejde aj zverejňovanie účtovných závierok v Obchodnom vestníku, ktoré nahradí zverejnenie v RÚZ bez poplatku.

Za zverejňovanie účtovných závierok v Obchodnom vestníku v súčasnosti platia účtovné jednotky cca. 510 000 € ročne, pričom zavedením RÚZ tieto náklady podnikateľom odpadnú.

Ďalším krokom je zjednodušenie účtovných výkazov pre malé podnikateľské jednotky (tzv. mikro účtovné jednotky s obratom do 700 000 eur ročne), kde sa od roku 2014 zavádza zjednodušenie súvahy, výkazu ziskov a strát a skrátenej formy poznámok (predkladané v roku 2015 za účtovné obdobie roka 2014). Register je investíciou, ktorá zjednodušuje podnikanie na Slovensku a umožňuje verejnosti on-line prístup k informáciám. Zároveň slúži ako nástroj makroekonomického analyzovania a prognózovania a perspektívne ako jeden zo systémov pri detekcii daňových únikov.

Prečo RÚZ poskytuje finančné výsledky obchodných spoločností?

V prvom rade je potrebné povedať, že zavedením RÚZ sa nerozširuje okruh zverejňovaných informácii, register iba centralizuje a zjednodušuje procesy predkladania a taktiež prístupu k informáciám, ktoré sú podľa platnej legislatívy povinne zverejňované.

Kedže sa okruh zverejnenia týka predovšetkým (dominantne) obchodných spoločností a takéto informácie nie sú informáciami osobnej povahy (ochrana osobných údajov), nevidíme dôvod, prečo by sa občania (potenciálni partneri, klienti, obchodníci s danou spoločnosťou) nemohli pohodlne dostať k predmetným informáciám. Dnes to síce dokážu tiež, ale s väčším vyvinutím úsilia. Zároveň súčasná absencia postihov úradmi za neuloženie účtovnej závierky v zbierke listín OR alebo v Obchodnom vestníku vyhovuje skôr nečestným obchodným spoločnostiam.

Prečo sú na účtovných závierkách vidieť podpisy a údaje osôb? Nie je to porušenie zákona o ochrane osobných údajov?

Zverejňovanie podpísaných krycích listov výkazov je v súlade so zákonom č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len, ,zákon o ochrane osobných údajov“). Zákon o ochrane osobných údajov sa týka fyzických osôb, nie právnických. Na výkazoch požadujeme uviesť podpis (po úprave § 17 už len štatutára), nie meno, čo samo osebe nie je identifikačný údaj. Štatutár môže poveriť podpísaním inú osobu delegovaním právomocí, čo tak isto neumožňuje len z podpisu identifikovať osobu. Napriek tomu, ak účtovná jednotka uvedie súčasne aj meno alebo podpis je čitateľný, mohol by sa podpis vnímať ako iný biometrický údaj, a preto v novele bolo doplnené po dohode s úradom ustanovenie v § 23a ods. 9, že: „V prípade, ak dokument doručený účtovnou jednotkou obsahuje osobné údaje, správca registra je oprávnený ich spracúvať v súlade s § 23b ods. 4“. Čo znamená, že správca je oprávnený zverejniť všetko, čo účtovná jednotka uložila a v rozsahu, ako to uložila, ak je zverejnenie požadované vo verenej časti registra. Zákon o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov umožňuje zverejňovať osobné údaje, ak tak osobitný predpis ustanovuje a obsahuje účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam, resp. rozsah spracúvaných osobných údajov.

26. 11. 2013, Ing. Ján Onda, riaditeľ kancelárie Ministra financií SR