Prihlásiť sa

Prihlásenie pre registrovaných

Zabudli ste heslo? Reset hesla.

Konkurzy a reštrukturalizácie z Obchodného vestníka - Konanie č. 501435

Harcek a spol., s.r.o.

  • Konanie č. 501435
  • Vydaný 24.5.2013
  • Publikovaný v Obchodnom vestníku č. 104 z roku 2013 31.5.2013
  • Úpadca Harcek a spol., s.r.o.
    IČO: 44622287
    Cesta do Rudiny 2234
    02401   Kysucké Nové Mesto
Druh
Uznesenie
Hlavička

Okresný súd Žilina v právnej veci povolenej reštrukturalizácie na majetok dlžníka: Harcek a spol., s. r. o., Cesta do Rudiny 2234, 024 01 Kysucké Nové Mesto, IČO: 44622287, správcom ktorého je: Mgr. Richard Koiš, so sídlom kancelárie: Plavisko 7, 034 01 Ružomberok, o návrhu predkladateľa plánu na potvrdenie plánu, takto

Rozhodnutie

I. Reštrukturalizačný plán dlžníka Harcek a spol., s. r. o., Cesta do Rudiny 2234, 024 01 Kysucké Nové Mesto, IČO: 44622287, prijatom schvaľovacou schôdzou dňa 30.04.2013, tvoriaci prílohu tohto uznesenia, p o t v r d z u j e.

II. K o n č í reštrukturalizáciu dlžníka: Harcek a spol., s. r. o., Cesta do Rudiny 2234, 024 01 Kysucké Nové Mesto, IČO: 44622287.

Odôvodnenie

Návrhom zo dňa 17.9.2012 sa navrhovateľ - dlžník domáhal povolenia reštrukturalizácie. K návrhu zároveň pripojil reštrukturalizačný posudok správcu Mgr. Richarda Koiša, MBA, so sídlom kancelárie Dončova 9, 034 01 Ružomberok zo dňa 14.09.2012 podrobne opisujúci dôvody úpadku dlžníka a možné riešenia situácie úpadku dlžníka.

Uznesením č.k. 2R 2/2012-173 zo dňa 21.09.2012 rozhodol súd o začatí reštrukturalizačného konania dlžníka a uznesením č.k. 2R 2/2012-178 zo dňa 16.10.2012 povolil reštrukturalizáciu dlžníka.

Návrhom zo dňa 09.05.2013, podaným na súde dňa 09.05.2013, požiadal dlžník o potvrdenie reštrukturalizačného plánu dlžníka, ktorý bol dňa 30.04.2013 prijatý schvaľovacou schôdzou. Prílohy podania tvorili zápisnica zo schvaľovacej schôdze zo dňa 30.04.2013 spolu s listinou prítomných a záznamom z hlasovania, reštrukturalizačný plán zo dňa 21.03.2013 prijatý schvaľovacou schôdzou spolu s prílohami v zmysle § 142 ZKR.

Súd pri rozhodovaní vychádzal najmä z nasledovných ustanovení právnych predpisov:

Podľa § 132 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z.z., v znení neskorších predpisov (ďalej len ZKR), reštrukturalizačný plán (ďalej len "plán") je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených (ďalej len "účastník plánu"), ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Po potvrdení plánu súdom je plán záväzný pre všetkých účastníkov plánu.

Podľa § 133 ods. 1 ZKR, ak súd povolil reštrukturalizáciu na základe návrhu dlžníka, plán vypracuje a vypracovaný plán postupne predloží na schválenie veriteľskému výboru, schôdzi účastníkov plánu (ďalej len schvaľovacia schôdza) a súdu dlžník.

Podľa § 135 ods. 1 ZKR, opisná časť plánu okrem náležitostí posudku podľa § 110 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 písm. a) až c) musí obsahovať

a) opis kritérií pre zaradenie jednotlivých pohľadávok, prípadne jednotlivých majetkových práv akcionárov dlžníka do jednotlivých skupín vytvorených v pláne na účely hlasovania o prijatí plánu spolu s podrobným odôvodnením,

b) osobitne pre každú skupinu všeobecné porovnanie právneho postavenia a miery uspokojenia pohľadávok alebo majetkových práv akcionárov dlžníka v prípade prijatia plánu s ich pravdepodobným právnym postavením a mierou skutočného uspokojenia v prípade neprijatia plánu ku dňu začatia reštrukturalizačného konania,

c) údaj o spôsobe hlasovania o pláne.

Podľa § 135 ods. 2 písm. a) opisná časť plánu musí obsahovať tiež podrobný opis opatrení potrebných na dosiahnutie účelu reštrukturalizácie, ktorými sú najmä zmeny pohľadávok veriteľov, najmä predĺženie lehoty ich splatnosti alebo ich čiastočné odpustenie, alebo ich uznanie za nevymáhateľné,

Podľa § 136 ods. 1 ZKR, záväzná časť plánu obsahuje určenie všetkých práv a záväzkov, ktoré majú účastníkom plánu podľa plánu vzniknúť, zmeniť sa alebo zaniknúť. Tieto práva a záväzky a majetok, ku ktorému sa vzťahujú, ak ide o vecné práva alebo iné podobné práva, musia byť v pláne určené tak, ako je to potrebné podľa osobitných predpisov pre ich vznik, zmenu alebo zánik, alebo získanie príslušných rozhodnutí a súhlasov, na základe ktorých vznikajú, menia sa alebo zanikajú alebo ktoré sú podmienkou na ich vznik, zmenu alebo zánik.

Podľa § 136 ods. 2 ZKR, ak je podľa osobitného predpisu na vznik, zmenu alebo zánik práva alebo záväzku predpokladaného plánom potrebný prejav vôle, záväzná časť plánu musí obsahovať aj presné znenie požadovaného prejavu vôle; listina obsahujúca prejav vôle sa pripojí k plánu ako jeho príloha.

Podľa § 137 ods. 1 ZKR, na účely hlasovania o prijatí plánu sa v záväznej časti plánu vytvorí samostatná skupina pre zabezpečené pohľadávky a samostatná skupina pre nezabezpečené pohľadávky. Ak plán predpokladá zmenu majetkových práv akcionárov dlžníka, prevod podniku dlžníka alebo zlúčenie, splynutie alebo rozdelenie dlžníka, v pláne sa vytvorí aj samostatná skupina pre majetkové práva akcionárov dlžníka.

Podľa § 137 ods. 3 ZKR, ak niektoré pohľadávky nemajú byť plánom dotknuté, v pláne sa vytvorí aj samostatná skupina pre plánom nedotknuté pohľadávky.

Podľa § 137 ods. 5 ZKR , ak sú v reštrukturalizácii prihlásené podriadené pohľadávky alebo pohľadávky, ktoré by sa v konkurze uspokojovali v poradí ako podriadené pohľadávky, v pláne sa vytvorí aj samostatná skupina týchto pohľadávok, pričom tieto pohľadávky nemôžu byť uspokojené rovnakým alebo lepším spôsobom ako iné pohľadávky.

Podľa § 142 ZKR, prílohy plánu tvoria neoddeliteľnú súčasť plánu. Prílohu plánu okrem iných zákonom predpokladaných listín tvorí vždy zoznam pohľadávok, posledná riadna individuálna účtovná závierka dlžníka a priebežná individuálna účtovná závierka dlžníka vyhotovená ku dňu povolenia reštrukturalizácie spolu s priebežnými individuálnymi účtovnými závierkami dlžníka vyhotovenými vždy k poslednému dňu každého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po povolení reštrukturalizácie. Ak bola individuálna účtovná závierka predmetom overovania audítorom, prílohu plánu tvorí tiež správa audítora.

Podľa § 143 ZKR, záverečný návrh plánu sa musí predložiť na predbežné schválenie veriteľskému výboru do 90 dní od povolenia reštrukturalizácie. Na odôvodnenú žiadosť predkladateľa plánu môže veriteľský výbor túto lehotu o 60 dní predĺžiť. Predĺženie lehoty spolu s odôvodnením veriteľského výboru správca bezodkladne po doručení zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru zverejní v Obchodnom vestníku. Ak predkladateľ plánu v zákonnej lehote návrh plánu veriteľskému výboru nepredloží, správca bezodkladne požiada súd o vyhlásenie konkurzu.

Podľa § 146 ods. 5 prvá a druhá veta ZKR, schvaľovacia schôdza je uznášaniaschopná, ak je prítomný aspoň jeden veriteľ oprávnený hlasovať. Právo hlasovať má každý účastník plánu zaradený do niektorej zo skupín; právo hlasovať nemajú účastníci plánu zaradení do skupiny pre plánom nedotknuté pohľadávky v rozsahu týchto pohľadávok, ako aj účastníci plánu zaradení do skupiny pre nezabezpečené pohľadávky v rozsahu pohľadávok popretých čo do právneho dôvodu alebo vymáhateľnosť.

Podľa § 148 ods. 1 ZKR, na prijatie plánu schvaľovacou schôdzou sa vyžaduje, aby

a) každá skupina pre zabezpečené pohľadávky hlasovala za prijatie plánu,

b) v každej skupine pre nezabezpečené pohľadávky hlasovala za prijatie plánu nadpolovičná väčšina hlasujúcich veriteľov so zistenou sumou pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti vyššou ako 1% zistenej sumy všetkých pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti danej skupiny, ak ich hlasy v danej skupine súčasne presahujú väčšinu hlasov hlasujúcich veriteľov počítanú podľa zistenej sumy ich pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti,

c) v každej skupine pre majetkové práva akcionárov hlasovala za prijatie plánu nadpolovičná väčšina hlasov hlasujúcich akcionárov v danej skupine počítaná podľa počtu ich hlasov,

d) za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia s nadpolovičnou väčšinou hlasov počítaných podľa zistenej sumy ich pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti.

Podľa § 148 ods. 2 ZKR, Skupina pre plánom nedotknuté pohľadávky sa považuje za skupinu súhlasiacu s plánom. Za skupinu súhlasiacu s plánom sa považuje tiež skupina, v ktorej nehlasoval žiaden veriteľ.

Podľa § 148 ods. 3 ZKR, veritelia, ktorí môžu byť poskytovateľom štátnej pomoci podľa osobitného predpisu, sa považujú za veriteľov nesúhlasiacich s plánom; to neplatí, ak súhlasia s prijatím plánu v súlade s predpismi upravujúcimi poskytovanie štátnej pomoci.

Podľa § 153 ods. 1 ZKR, Ak nie sú dôvody na zamietnutie plánu, súd do 15 dní od doručenia návrhu na potvrdenie plánu predložený plán uznesením potvrdí; prílohu uznesenia tvorí plán potvrdený súdom. V uznesení o potvrdení plánu súd rozhodne aj o skončení reštrukturalizácie. Uznesenie súd bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje na ustanovenia o novom úvere

Podľa § 154 ods. 1 ZKR, súd uznesením zamietne plán, ak

a) boli podstatným spôsobom porušené ustanovenia tohto zákona o náležitostiach plánu, postupe pri príprave plánu, hlasovaní o pláne alebo iné ustanovenia týkajúce sa plánu, ak to malo nepriaznivý vplyv na niektorého z účastníkov plánu,

b) prijatie plánu bolo dosiahnuté podvodným konaním alebo poskytnutím osobitných výhod niektorému účastníkovi plánu,

c) plán nebol prijatý schvaľovacou schôdzou alebo dlžníkom; to neplatí, ak súd nahradil ich súhlas svojím rozhodnutím,

d) plán je v podstatnom rozpore so spoločným záujmom veriteľov

Podľa § 156 ZKR, zverejnením uznesenia súdu o skončení reštrukturalizácie v Obchodnom vestníku zanikajú účinky začatia reštrukturalizačného konania a zastavujú sa konania prerušené podľa § 118 ods. 4. Ak zo záväznej časti plánu nevyplýva niečo iné, zaniká tiež funkcia veriteľského výboru a funkcia správcu.

Súd sa oboznámil s reštrukturalizačným plánom dlžníka o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza, návrhom na potvrdenie plánu, zápisnicou o priebehu schvaľovacej schôdze, pričom vo svojom rozhodnutí vychádzal aj z ďalších skutočností, ktoré vyplynuli v priebehu konania a zistil, že dňa 04.04.2013 schválil návrh reštrukturalizačného plánu veriteľský výbor. Dňa 30.04.2013 sa konala schvaľovacia schôdza, ktorá uznesením prijala reštrukturalizačný plán zo dňa 22.03.2013 predložený dlžníkom ako predkladateľom plánu. Zo zápisnice o schvaľovacej schôdzi a schváleného reštrukturalizačného plánu vyplýva, že boli vytvorené tri skupiny veriteľov, a to: 1.skupina pre plánom nedotknuté pohľadávky, v ktorej sa nachádzali štátni veritelia, ktorí by mohli byť poskytovateľmi štátnej pomoci, 2.skupina, kde boli zaradení veritelia spriaznení s úpadcom a veriteľ s podriadenou pohľadávkou a 3.skupina veriteľov, ktorí majú pohľadávky z bežného obchodného styku. Súd konštatuje, že dlžníkom predložený reštrukturalizačný plán bol schválený tak v druhej ako aj tretej skupine nezabezpečených pohľadávok, a to počtom hlasov vyžadovaným § 148 ZKR na schválenie plánu. Dlžník následne predložil súdu plán reštrukturalizácie spolu s návrhom na jeho schválenie v zákonnej 10 dňovej lehote od skončenia schvaľovacej schôdze. Podľa zistenia súdu spĺňa plán s výnimkou jednej všetky náležitosti podľa § 135, § 136 a nasl. ZKR, súd nezistil žiadne porušenia ZKR pri príprave plánu.

Úloha súdu v reštrukturalizačnom konaní smeruje najmä k dohľadu nad zákonnosťou procesu reštrukturalizácie. V týchto intenciách sú formulované v ustanovení § 154 ods. 1 ZKR aj dôvody, pri naplnení ktorých súd reštrukturalizačný plán zamietne, hoc by s ním jeho účastníci súhlasili. Dôvody na zamietnutie plánu sú stanovené v tomto ustanovení v zásade taxatívne a súd pre potreby tohto rozhodnutia musí vykonať test každého z nich:

a) podstatné porušenie ustanovení ZKR o náležitostiach plánu, postupe pri príprave plánu, hlasovaní o pláne alebo iné ustanovenia týkajúce sa plánu, ak to malo nepriaznivý vplyv na niektorého z účastníkov plánu,

Vzhľadom na skutočnosti, ktoré plynú z priebehu konania súd konštatuje, že v celom priebehu reštrukturalizačného konania nenachádza také skutočnosti, ktoré by nasvedčovali podstatné porušenie ustanovení ZKR, ktoré by malo nepriaznivý vplyv na niektorého z účastníkov plánu. Súd v rámci rozhodovania o potvrdení plánu zistil, že chýba v predložených návrhoch schváleného reštrukturalizačného plánu príloha č.19 (špecifikácia veriteľov skupiny č. 3). Súd však súčasne konštatuje, že táto špecifikácia je súčasťou plánu prílohy č. 2 (č.l.344-347 obsahu spisového materiálu) schváleného plánu. Vzhľadom na uvedenú skutočnosť súd považoval túto chýbajúcu náležitosť za nepodstatnú, a preto dospel k záveru, že tento zákonný dôvod teda naplnený nie je.

b) prijatie plánu bolo dosiahnuté podvodným konaním alebo poskytnutím osobitných výhod niektorému účastníkovi plánu,

Skutkové okolnosti, ktoré vyplývajú z predloženého plánu a priebehu konania neindikujú prijatie záveru, že niektorému z jeho účastníkov boli poskytnuté osobitné výhody, resp. že by prijatie plánu bolo dosiahnuté podvodným konaním. Tento dôvod teda naplnený nie je.

c) plán nebol prijatý schvaľovacou schôdzou alebo dlžníkom; to neplatí, ak súd nahradil ich súhlas svojím rozhodnutím,

Súd konštatuje, že plán bol prijatý schôdzou veriteľov v súlade so zákonom, pričom nebolo potrebné nahrádzať súhlas niektorého z veriteľov.

d) plán je v podstatnom rozpore so spoločným záujmom veriteľov.

Súd nezistil žiadne skutočnosti, ktoré by nasvedčovali, že plán je v rozpore so spoločným záujmom veriteľov.

Mimo vyššie uvedeného je súd povinný skúmať pri rozhodovaní aj to, či schválením plánu nedochádza k poskytovaniu štátnej pomoci zo strany účastníkov plánu a súčasne ak dôjde k poskytnutiu štátnej pomoci, tak či je poskytovaná v súlade s predpismi upravujúcimi štátnu pomoc.

K možnému poskytnutiu štátnej pomoci súd konštatuje, že schválením plánu nedošlo k poskytnutiu štátnej pomoci, nakoľko možní poskytovatelia štátnej pomoci boli zaradení do skupiny č.1, t.j. do skupiny plánom nedotknutých pohľadávok, t.j. ich pohľadávky neboli žiadnym spôsobom pozmenené, či už odložením splatnosti, alebo odpustením časti dlhu, a preto aj súd nahliadal na týchto veriteľov ako na veriteľov súhlasiacich s plánom podľa §148 ods. 2 ZKR.

Na základe skutočnosti, že nie sú dôvody na zamietnutie predloženého plánu v zmysle § 154 ods. 1 ZKR a aplikujúc príslušné zákonné ustanovenia, rozhodol súd o schválení plánu reštrukturalizácie dlžníka a ukončení reštrukturalizácie tak, ako je uvedené vo výroku tohto rozhodnutia.

Poučenie

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné /§ 198 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov/.

  • Súd Okresný súd Žilina
  • Spisová značka 2R/2/2012
  • ICS 5112231956
  • Vydal JUDr. Gabriela Bargelová
  • Vydal FN Sudca
  • Odoslal JUDr. Jozef Šulek