Prihlásiť sa

Prihlásenie pre registrovaných

Zabudli ste heslo? Reset hesla.

Konkurzy a reštrukturalizácie z Obchodného vestníka - Konanie č. 482106

SSIM-OC, a.s.

  • Konanie č. 482106
  • Vydaný 1.3.2013
  • Publikovaný v Obchodnom vestníku č. 48 z roku 2013 8.3.2013
  • Úpadca SSIM-OC, a.s.
    IČO: 36437921
    Vysokoškolákov 8556/33B
    01008   Žilina
  • Navrhovatelia SSIM-OC, a.s.
    IČO: 36437921
    Vysokoškolákov 8556/33B
    01008   Žilina
  • DLM - INTER PRODUCT, spol. s r.o.
    IČO: 31413757
    F.Urbánka 3
    91701   Trnava
Druh
Uznesenie
Hlavička

Okresný súd Žilina v právnej veci navrhovateľa - veriteľa: DLM - INTER PRODUCT, spol. s r.o., so sídlom F. Urbánka 3, 917 01 Trnava, IČO: 31 413 757, o návrhu na vyhlásenie konkurzu na majetok dlžníka: SSIM-OC, a.s., so sídlom Vysokoškolákov 8556/33B, 010 08 Žilina, IČO: 36 437 921, takto

Rozhodnutie

I. V y h l a s u j e konkurz na majetok dlžníka: SSIM-OC, a.s., so sídlom Vysokoškolákov 8556/33B, 010 08 Žilina, IČO: 36 437 921.

II. U s t a n o v u j e správcu : SKKB, k.s., so sídlom kancelárie Štúrova ul. Č. 1, 010 01 Žilina, IČO: 44 884 541

III. V y z ý v a veriteľov dlžníka, aby v základnej prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásili svoje pohľadávky spôsobom podľa § 28 a § 29 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (ďalej ako „ZKR“) v jednom rovnopise u správcu na adrese jeho kancelárie a v jednom rovnopise na Okresnom súde Žilina k sp. zn. 3K 35/2012. Na prihlášky doručené správcovi neskôr sa prihliada, veriteľ však nemôže vykonávať hlasovacie právo a ďalšie práva spojené s prihlásenou pohľadávkou. Právo na pomerné uspokojenie veriteľa tým nie je dotknuté; tento veriteľ však môže byť uspokojený len z výťažku zaradeného do rozvrhu zo všeobecnej podstaty, ktorého zámer zostaviť ho bol oznámený v Obchodnom vestníku po doručení prihlášky správcovi. Prihláška musí byť podaná na predpísanom tlačive a musí obsahovať základné náležitosti v zmysle § 29 ods. 1 ZKR, inak sa na ňu v tomto konkurze neprihliadne. V konkurze sa neprihliadne ani na prihlášku nepeňažnej pohľadávky, ak k nej nebude pripojený aspoň jeden rovnopis znaleckého posudku určujúci jej hodnotu (§ 29 ods. 7 ZKR). Vzory tlačív na podávanie prihlášok a vzory príloh a údaje zapisované do nich spolu s vysvetlivkami k týmto zápisom sú uvedené v prílohách vyhlášky MS SR č. 665/2005 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a reštrukturalizácii v znení vyhlášky č. 514/2011 Z.z. (vzor tlačiva je dostupný aj na webovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR www.justice.gov.sk , v časti praktické informácie, vzory podaní a formuláre). K prihláške pohľadávky je potrebné pripojiť listiny preukazujúce v nej uvedené skutočnosti. V konkurze sa prihláškou uplatňujú pohľadávky, ktoré vznikli pred vyhlásením konkurzu. Prihlasujú sa tiež pohľadávky, ktoré už boli uplatnené na súde, ako aj pohľadávky vykonateľné, vrátene tých, ktoré sú vymáhané výkonom rozhodnutia alebo exekúciou. Prihlásiť možno aj budúce pohľadávky alebo pohľadávky, ktorých vznik je viazaný na splnenie podmienky. Prihlásiť je potrebné aj zabezpečenú pohľadávku. Uplatniť svoju pohľadávku v konkurze musí tiež veriteľ, ktorý má pohľadávku voči inej osobe ako dlžníkovi, ak je zabezpečená zabezpečovacím právom vzťahujúcim sa k majetku dlžníka. Ak ide o zabezpečenú pohľadávku, zabezpečovacie právo sa musí riadne (§ 29 ods. 2 ZKR) a včas uplatniť v prihláške doručenej správcovi v lehote 45 dní od vyhlásenia konkurzu, inak zanikne. Lehota na prihlásenie pohľadávok do konkurzu začína plynúť nasledujúci deň po zverejnení uznesenia o vyhlásení konkurzu v Obchodnom vestníku.

IV. Správca je povinný bez zbytočného odkladu informovať o vyhlásení konkurzu na majetok dlžníka jeho známych veriteľov, ktorí majú zvyčajné miesto pobytu, trvalé bydlisko alebo registrované sídlo v iných členských štátoch Európskej únie ako v Slovenskej republike, spôsobom v zmysle čl. 40 Nariadenia Rady (ES) č. 1346/2000 zo dňa 29. mája 2000 o konkurznom konaní.

V. Účastníkov konkurzného konania poučuje, že z dôvodov podľa § 14 ods. 1 Občianskeho súdneho poriadku majú právo uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť, a to najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok, keďže na námietky doručené neskôr, na opakované námietky z toho istého dôvodu, ak o nich už nadriadený súd rozhodol a na námietky týkajúce sa len okolností spočívajúcich v postupe sudcu v konaní o prejednávanej veci, súd neprihliada.

VI. Správca je povinný vždy do siedmych dní po skončení príslušného kalendárneho mesiaca predkladať súdu pravidelné podrobné správy o priebehu konkurzu za predchádzajúci kalendárny mesiac, najmä o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do konkurznej podstaty dlžníka. Okrem pravidelných správ je správca povinný súdu predložiť správu vždy v prípade, že má v úmysle uzatvoriť zmluvu o odbornej pomoci s treťou osobou, najmä o právnej pomoci, o vedení účtovníctva, o archivácii dokladov dlžníka a zmluvu, ktorej predmet plnenia má hodnotu vyššiu ako tritisíc eur, pričom túto správu, obsahujúcu minimálne informáciu o zmluvnej strane, s ktorou zamýšľa uzatvoriť zmluvu, predmete plnenia, spôsobe, akým bola zmluvná strana vybratá a výške odplaty, je povinný doručiť súdu najneskôr 14 dní pred zamýšľaným uzatvorením zmluvy. Do desiatich dní od uzatvorenia zmluvy, o ktorej správca informoval súd, je správca povinný doručiť do súdneho spisu jej fotokópiu, vrátane príloh.

Odôvodnenie

Uznesením č. k. 3K 35/2012-108 zo dňa 23.1.2013, zverejneným v Obchodnom vestníku č. 21/2013 zo dňa 30.1.2013 (účinky zverejnenia nastali v zmysle ustanovenia § 199 ods. 9 zákona č. 7/2005 Z.z. nasledujúci deň, t.j. 31.1.2013), rozhodol súd o začatí konkurzného konania voči dlžníkovi, a to na základe návrhu navrhovateľa - veriteľa DLM - INTER PRODUCT, spol. s r.o., so sídlom F. Urbánka 3, 917 01 Trnava, IČO: 31 413 757. Navrhovateľ ako ďalšieho veriteľa dlžníka označil subjekt Sociálna poisťovňa, so sídlom ul. 29. augusta č. 8 a 10, 813 63 Bratislava 1, IČO: 30 807 484, pobočka Martin. Navrhovateľ ako ďalších veriteľov dlžníka s pohľadávkami 30 dní po lehote splatnosti označil nasledovné právnické osoby:

- SKKB, k.s., so sídlom Štúrova 1, 010 01 Žilina, IČO: 44 884 541,

- L&A - Consult s.r.o., so sídlom Botanická 16, 917 08 Trnava, IČO: 43 965 130,

- Slovenská záručná a rozvojová banka, a.s., so sídlom Štefánikova 27, P.O.BOX 154, 814 99 Bratislava, IČO: 00 682 420,

- Sociálna poisťovňa, so sídlom ul. 29. augusta č. 8 a 10, 813 63 Bratislava 1, IČO: 30 807 484,

- Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s., so sídlom Mamateyova 17, 850 05 Bratislava, IČO: 35 937 874.

Súdu je z úradnej činnosti známe, že voči dlžníkovi bolo na tunajšom súde vedené reštrukturalizačné konanie pod sp. zn. 1R 1/2010. Nahliadnutím do pripojeného reštrukturalizačného spisu bolo zistené, že reštrukturalizačné konanie voči dlžníkovi bolo začaté uznesením č.k. 1R 1/2010-987 zo dňa 27.4.2010, zverejneným v Obchodnom vestníku č. 82B/2010 zo dňa 30.4.2010. Reštrukturalizácia dlžníka bola povolená uznesením č.k. 1R 1/2010-1205 zo dňa 31.5.2010, zverejneným v Obchodnom vestníku č. 106B/2010 zo dňa 3.6.2010. Za reštrukturalizačného správcu bola ustanovená obchodná spoločnosť SKKB, k.s., so sídlom kancelárie Štúrova 1, 010 01 Žilina, IČO: 44 884 541, ktorá vypracovala reštrukturalizačný posudok. Reštrukturalizácia dlžníka skončila potvrdením reštrukturalizačného plánu súdom uznesením č.k. 1R 1/2010-5460 zo dňa 15.6.2012, zverejneným v Obchodnom vestníku č. 119/2012 zo dňa 21.6.2012. Účinky začatia reštrukturalizačného konania zanikli podľa § 118 ods. 4 ZKR dňa 22.6.2012 (§ 156 ZKR). Záväzná časť reštrukturalizačného plánu zaviedla nad dlžníkom dozornú správu, ktorej výkonom bol poverený reštrukturalizačný správca SKKB, k.s., so sídlom kancelárie Štúrova ul. Č. 1, 010 01 Žilina, IČO: 44 884 541.

Z návrhu na vyhlásenie konkurzu vyplýva, že navrhovateľ má voči dlžníkovi pohľadávku vo výške 490.000 EUR z titulu nezaplatenej časti odmeny za prípravu a vypracovanie reštrukturalizačného posudku dlžníka a ďalšie úkony správcu - obchodnej spoločnosti SKKB, k.s., IČO: 44 884 541 (ďalej ako „správca“), ktorú nadobudol na základe Zmluvy o postúpení pohľadávky uzatvorenej dňa 3.12.2012 medzi obchodnou spoločnosťou L & A - Consult s.r.o., IČO: 43 965 130 ako postupcom a navrhovateľom ako postupníkom. Uvedená pohľadávka správcu voči dlžníkovi vznikla na základe Zmluvy o vypracovaní reštrukturalizačného posudku zo dňa 15.4.2010. Časť tejto pohľadávky vo výške 500.000 EUR bola správcom postúpená Zmluvou o postúpení pohľadávky uzatvorenej dňa 3.12.2012 na obchodnú spoločnosť L & A - Consult s.r.o., IČO: 43 965 130, pričom obchodná spoločnosť L & A - Consult s.r.o., IČO: 43 965 130 následne časť takto nadobudnutej pohľadávky vo výške 490.000 EUR postúpila Zmluvou o postúpení pohľadávky uzatvorenej dňa 3.12.2012 na navrhovateľa.

Podľa § 19 ods. 1 písm. a) zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (ďalej ako „ZKR“), ak sa konkurzné konanie začalo na návrh veriteľa, súd do 5 dní od začatia konkurzného konania

1. odošle dlžníkovi do vlastných rúk rovnopis návrhu spolu s uznesením, ktoré obsahuje najmä

1a. výzvu, aby sa do 20 dní od jeho doručenia vyjadril k návrhu a osvedčil svoju platobnú schopnosť; najmä aby predložil

1aa. zoznam všetkých svojich peňažných záväzkov, s ktorých plnením bol v deň začatia konkurzného konania 30 dní v omeškaní,

1ab. zoznam všetkých svojich bankových účtov s prehľadom zostatkov v deň začatia konkurzného konania,

1ac. informáciu o stave hotovosti v deň začatia konkurzného konania a v deň predloženia tejto informácie súdu,

1ad. zoznam pohľadávok, pri ktorých možno s odbornou starostlivosťou predpokladať, že budú uhradené najneskôr do 30 dní od začatia konkurzného konania,

1b. poučenie, že inak súd vyhlási na jeho majetok konkurz,

1c. poučenie o trestnoprávnych následkoch neplnenia si povinnosti v konkurze,

2. určí termín pojednávania, na ktoré predvolá dlžníka a o ktorom upovedomí veriteľov označených v návrhu; predvolanie, ako aj upovedomenie súd doručí zverejnením v Obchodnom vestníku; dlžníkovi predvolanie doručí aj iným spôsobom; termín pojednávania súd určí tak, aby sa konalo najneskôr do 70 dní od začatia konkurzného konania,

3. vyzve dlžníka na vyjadrenie, či súhlasí, aby súd rozhodol vo veci vyhlásenia konkurzu bez pojednávania; ak tak dlžník urobí, súd zruší termín pojednávania a rozhodne bez pojednávania; rovnako postupuje aj vtedy, ak sa má za to, že dlžník svoju platobnú schopnosť neosvedčil.

Na výzvu súdu na vyjadrenie sa k návrhu na vyhlásenie konkurzu a na osvedčenie platobnej schopnosti dlžník reagoval podaním zo dňa 22.2.2013, v ktorom vyjadril súhlas s rozhodnutím vo veci vyhlásenia konkurzu bez nariadenia pojednávania, na základe ktorej skutočnosti súd v súlade s ustanovením § 19 ods. 1 písm. a) bod 3 ZKR zrušil termín pojednávania 19.3.2013 o 9.00.

Podľa § 19 ods. 1 písm. b) ZKR, ak sa konkurzné konanie začalo na návrh veriteľa, súd rozhodne vo veci vyhlásenia konkurzu do 7 dní od vyhlásenia uznesenia, ktorým sa končí dokazovanie, alebo do 7 dní, odkedy dlžník súhlasil, aby sa rozhodlo bez pojednávania.

Podľa § 19 ods. 1 písm. c) ZKR, ak sa konkurzné konanie začalo na návrh veriteľa, súd rozhodne o vyhlásení konkurzu vtedy, ak dlžník neosvedčil svoju platobnú schopnosť, inak rozhodne o zastavení konkurzného konania; pri rozhodovaní o vyhlásení konkurzu súd neprihliada na záväzky, pri ktorých dlžník osvedčil ich spornosť; ak sa dlžník v lehote podľa odseku 1 písm. a) bodu 1 nevyjadril, má sa za to, že svoju platobnú schopnosť neosvedčil.

Podľa § 19 ods. 1 písm. d) ZKR, ak sa konkurzné konanie začalo na návrh veriteľa a súd má pred rozhodnutím o vyhlásení konkurzu pochybnosti o dlžníkovej majetnosti, bez zbytočného odkladu po tom, čo zistí, že tu nie sú dôvody na iné rozhodnutie ako vyhlásenie konkurzu, ustanoví dlžníkovi predbežného správcu; o návrhu v tomto prípade rozhodne v lehote podľa § 20 ods. 1.

Podľa § 9 ods. 2 vyhlášky MS SR č. 665/2005 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 514/2011 Z.z. (ďalej len „vyhláška“), súd zastaví konkurzné konanie pre nedostatok majetku vo veci vyhlásenia konkurzu na majetok právnickej osoby (§ 20 ods. 1 zákona) vtedy, ak zistí, že majetok dlžníka právnickej osoby nemá hodnotu ani 6.638,78 eura.

Podľa § 9 ods. 3 vyhlášky, hodnotu majetku súd posúdi najmä podľa zoznamu majetku predloženého dlžníkom, vyjadrenia predbežného správcu, prípadne dôkazov predložených účastníkmi konania. Pri posúdení hodnoty majetku sa prihliada aj na hodnotu majetku, o ktorý bol majetok dlžníka ukrátený v dôsledku právnych úkonov, pri ktorých možno odôvodnene predpokladať ich odporovateľnosť, podľa vyjadrenia predbežného správcu, dlžníka, prípadne dôkazov predložených účastníkmi konania.

Podľa § 22 ods. 1 ZKR, v uznesení o vyhlásení konkurzu súd ustanoví správcu a vyzve veriteľov, aby v zákonnej lehote prihlásili svoje pohľadávky; v uznesení tiež poučí veriteľov o spôsobe prihlasovania pohľadávok, následkoch nedodržania lehoty na prihlasovanie pohľadávok a následkoch nesprávneho prihlásenia pohľadávok odkazom na príslušné ustanovenia tohto zákona. Ak súd v konkurznom konaní už ustanovil predbežného správcu, do funkcie správcu ustanoví predbežného správcu.

Podľa § 40 ods. 1 ZKR, správcu v konkurznom konaní ustanovuje súd uznesením; za správcu môže ustanoviť len osobu zapísanú do zoznamu správcov. Súd ustanoví správcu na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom; to neplatí, ak ide o ustanovenie správcu na návrh schôdze veriteľov. Uznesenie o ustanovení správcu súd bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku; uznesenie tiež doručí úpadcovi (dlžníkovi) a správcovi.

Podľa § 165 ods. 2 ZKR, účinky dozornej správy a funkcia dozorného správcu zanikajú tiež vyhlásením konkurzu. V uznesení o vyhlásení konkurzu súd ustanoví do funkcie správcu dozorného správcu.

Podľa § 3 ods. 7 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch, správca môže požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu len z dôvodov uvedených v tomto zákone. Správca je povinný odmietnuť poverenie na vypracovanie reštrukturalizačného posudku alebo požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu vždy, ak to ustanovuje tento zákon.

Podľa § 4 ods. 1 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch, správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti, ak so zreteľom na jeho pomer k veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti. Svoj možný pomer k veci správca posudzuje sústavne a s odbornou starostlivosťou; ak sa pritom dozvie o skutočnostiach, pre ktoré možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti, bez zbytočného odkladu o tom informuje súd.

Podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch, správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti vždy, ak je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo osoby spriaznenej s dlžníkom.

Vzhľadom na to, že konkurzné konanie bolo začaté na základe návrhu veriteľa, pričom dlžník svoju platobnú schopnosť neosvedčil, keďže v zmysle výzvy súdu na vyjadrenie sa k návrhu na vyhlásenie konkurzu a na osvedčenie platobnej schopnosti platobnú schopnosť neosvedčil, súd mohol v tomto štádiu konkurzného konania rozhodnúť len o vyhlásení konkurzu alebo ustanovení predbežného správcu, a to v závislosti od majetnosti dlžníka. S cieľom posúdiť, či sú splnené podmienky na vyhlásenie konkurzu, preto súd v zásade skúmal už len skutočnosť, či má dlžník majetok, ktorého hodnota bude postačovať aspoň na úhradu predpokladaných nákladov konkurzu. Navrhovateľ v návrhu na vyhlásenie konkurzu uviedol, že niet pochybností o majetnosti dlžníka, nakoľko podľa výpisu z listu vlastníctva č. 8481 pre katastrálne územie Žilina dlžník je vlastníkom nehnuteľností - polyfunkčného objektu súpisného čísla 8556, postaveného na parcele parc. č. 7930/42. Údaj o vlastníctve týchto nehnuteľností dlžníkom súd preveril z pripojeného reštrukturalizačného spisu, ako aj prostredníctvom Katastrálneho portálu Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky a zistil, že zodpovedajú skutočnosti. S poukazom na tento majetok dlžníka, ktorého hodnota je v stave pokryť predpokladané náklady konkurzu, súd skonštatoval splnenie podmienok na vyhlásenie konkurzu a bez ustanovenia predbežného správcu vyhlásil na majetok dlžníka konkurz. Zároveň ustanovil správcu, vyzval veriteľov dlžníka, aby si spôsobom uvedeným vo výrokovej časti tohto rozhodnutia prihlásili svoje pohľadávky a poučil ich o následkoch nedodržania základnej prihlasovacej lehoty (45 dní od vyhlásenia konkurzu) na prihlasovanie pohľadávok a o následkoch nesprávneho prihlásenia pohľadávok v tomto konkurznom konaní.

Ustanovenie § 165 ods. 2 ZKR pre prípad, že k vyhláseniu konkurzu došlo počas dozornej správy, tak, ako je tomu v prejednávanej veci, výslovne určuje, že do funkcie správcu súd ustanoví osobu dozorného správcu. Ani uvedené pravidlo však nezbavuje súd povinnosti z úradnej moci skúmať, či osoba, ktorá vykonávala dozornú správcu, nie je z konania zo zákona vylúčená, keďže funkcia správcu konkurznej podstaty zakladá nestranné posúdenie a vykonanie úkonov v zmysle obsahu a účelu zákona č. 7/2005 Z.z. Z návrhu navrhovateľa na vyhlásenie konkurzu vyplýva, že, jedným z (navrhovateľom označených) veriteľov dlžníka má byť aj dozorný správca SKKB, k.s., ktorá skutočnosť by zakladala dôvod na vylúčenie dozorného správcu z výkonu správcovskej činnosti v tomto konkurznom konaní podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch. Z obsahu spisového materiálu je však zrejmé, že sa jedná o pohľadávku správcu, ktorá predstavuje odmenu správcu za prípravu a vypracovanie reštrukturalizačného posudku dlžníka a ďalšie úkony správcu v reštrukturalizácii. Odmena reštrukturalizačného správcu sa v zmysle ustanovenia § 120 ods. 2 ZKR považuje v reštrukturalizácii za prednostnú pohľadávku, ktorá má samostatný režim uspokojovania, závislý od dohody medzi správcom a dlžníkom. Preto nie je možné vylúčiť, že v prípade, že reštrukturalizácia nie je úspešná, časť odmeny reštrukturalizačného správcu ostane nevyplatená, čo by potom v mnohých prípadoch možnosť aplikácie ustanovenia § 165 ods. 2 ZKR vylučovalo. Práve pohľadávka dozorného správcu bola podkladom na iniciovanie konkurzu. Z obsahu spisového materiálu však súd nemal za preukázané, že dozorný správca je aj ku dňu rozhodovania súdu veriteľom dlžníka (toto zostalo v rovine tvrdenia navrhovateľa). Nie je vylúčené, že medzičasom jeho pohľadávka zanikla splnením či iným právom aprobovaným spôsobom.

Súd preto v prejednávanej veci neustanovoval správcu náhodným výberom pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom (§ 40 ods. 1 ZKR), avšak vzhľadom na to, že k vyhláseniu konkurzu došlo počas dozornej správy, súd postupoval v súlade s ustanovením § 165 ods. 2 ZKR a do funkcie správcu ustanovil dozorného správcu, ktorým bola v zmysle záväznej časti reštrukturalizačného plánu dlžníka obchodná spoločnosť zapísaná v zozname správcov vedenom Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, SKKB, k.s., so sídlom kancelárie Štúrova ul. č. 1, 010 01 Žilina, IČO: 44 884 541.

Uvedené ustanoveného správcu nezbavuje povinnosti bez zbytočného odkladu informovať súd ak sú mu známe skutočnosti, pre ktoré možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti, príp. ak sa o takých skutočnostiach dozvie, je povinný o tom bez zbytočného odkladu informovať súd. Ak je dozorný správca naďalej veriteľom dlžníka, je ťažko predstaviteľné nezaujaté preskúmanie jeho vlastnej pohľadávky prihlásenej do konkurzu, v ktorej by vystupoval ako správca.

V zmysle čl. 39 Nariadenia Rady (ES) č. 1346/2000 zo dňa 29. mája 2000 o konkurznom konaní, každý veriteľ, ktorý má zvyčajné miesto pobytu, trvalé bydlisko alebo registrované sídlo v členskom štáte inom, ako je štát, v ktorom sa konanie začne, vrátane daňových orgánov a sociálnych poisťovní členských štátov, má právo písomne prihlásiť svoje pohľadávky do konkurzného konania.

V zmysle čl. 40 ods. 1 Nariadenia Rady (ES) č. 1346/2000 zo dňa 29. mája 2000 o konkurznom konaní, hneď po začatí konkurzného konania v členskom štáte súd tohto štátu s príslušnou právomocou alebo likvidátor ním vymenovaný bude okamžite informovať známych veriteľov, ktorí majú zvyčajné miesto pobytu, trvalé bydlisko alebo registrované sídlo v iných členských štátoch.

V zmysle čl. 40 ods. 2 Nariadenia Rady (ES) č. 1346/2000 zo dňa 29. mája 2000 o konkurznom konaní, súčasťou tejto informácie, poskytnutej prostredníctvom individuálneho oznamu, sú časové lehoty, pokuty stanovené v súvislosti s týmito časovými lehotami, označenie orgánu alebo úradu oprávneného prijímať prihlášky pohľadávok a iné stanovené opatrenia. V tomto ozname bude uvedené aj to, či veritelia, ktorých pohľadávky sú prednostné alebo kryté vecným právom, musia svoje pohľadávky prihlasovať.

V rámci vedenia tohto konania uložil súd správcovi povinnosť bez zbytočného odkladu po oboznámení sa so záväzkami dlžníka informovať známych veriteľov dlžníka so zvyčajným miestom pobytu, trvalým bydliskom alebo registrovaným sídlom v iných členských štátoch EÚ ako v Slovenskej republike o vyhlásení konkurzu tak, aby mali možnosť prihlásiť si svoje pohľadávky v lehote na prihlasovanie pohľadávok. Nariadenie Rady (ES) č. 1346/2000 zo dňa 29. mája 2000 o konkurznom konaní má v Slovenskej republike priame účinky v zmysle zmluvy o fungovaní EÚ. Vzor formulára na prihlasovanie pohľadávok, prípadne súčinnosť k splneniu tejto povinnosti súd správcovi poskytne na jeho žiadosť.

V rámci vedenia tohto konania súd ďalej s poukazom na § 197 ods. 6 ZKR poučil účastníkov tohto konkurzného konania o ich práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť.

Podľa § 41 ZKR, súd počas konkurzného konania vykonáva dohľad nad činnosťou správcu. Súd je pri výkone dohľadu oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o priebehu konkurzného konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.

Podľa § 3 ods.2 zákona č.8/2005 Z.z. o správcoch, správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a odborných vedomostí.

Týmto uznesením súd v rámci dohľadu nad činnosťou správcu uložil správcovi povinnosť podávať pravidelné správy o priebehu konkurzu, ako aj predkladať súdu správy v presne stanovených prípadoch. V záujme ochrany veriteľov a naplnenia účelu konkurzu (§ 5 ZKR) si súd vyhradil právo byť informovaný o priebehu konkurzu, ako aj byť informovaný o pripravovaných zmluvách, ktoré by potenciálne mohli mať negatívny dopad na zmenšenie konkurznej podstaty dlžníka. Uložením tejto povinnosti správcovi nie je dotknutá jeho povinnosť podávať súdu podrobné písomné správy o stave zisťovania a zabezpečovania majetku dlžníka a vykonaných úkonoch tak, ako vyplýva z § 12 ods. 5 vyhlášky, ako ani iné povinnosti správcu vyplývajúce zo ZKR či iných právnych predpisov, napr. povinnosť predkladať súdu výpis z evidencie o pohľadávkach proti podstate, vyplývajúca z ustanovenia § 87 ods. 10 ZKR.

Súd upozorňuje správcu na dôsledky prípadného nerešpektovania pokynov súdov vyplývajúce zo ZKR (§ 42 ZKR), či zákona o správcoch, prípadne aj Trestného zákona.

Poučenie

Proti tomuto uzneseniu môže podať odvolanie dlžník, v lehote 15 dní odo dňa jeho doručenia zverejnením v Obchodnom vestníku, písomne, v potrebnom počte vyhotovení, prostredníctvom Okresného súdu Žilina ku Krajskému súdu v Banskej Bystrici. Za deň doručenia sa považuje nasledujúci deň po zverejnení tohto uznesenia v Obchodnom vestníku, bez ohľadu na iné spôsoby jeho doručenia.

V odvolaní je potrebné uviesť: ktorému súdu je určené, kto ho robí, ktorej veci sa týka a čo sleduje, musí byť podpísané a datované. Ďalej je potrebné uviesť, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, v čom vidí odvolateľ nesprávnosť rozhodnutia alebo postupu súdu a čoho sa domáha.

  • Súd Okresný súd Žilina
  • Spisová značka 3K/35/2012
  • ICS 5112243047
  • Vydal JUDr. Jaroslav Macek
  • Vydal FN Sudca
  • Odoslal Stanislava Čičmanová